Oczywiste jest, że typowo turystyczne miejscowości, będą chciały się wyróżnić nad innymi. A co jeśli reklamuje się miasta, które wcześniej nie było wystarczająco popularne albo wszystkim znane miejscowości decydują się na podjęcie nietypowych zabiegów marketingowych? Poznajcie najlepsze przykłady przedstawiające, jak promować miasto.

Dlaczego warto promować miasto?

Zysk dla miasta jest zyskiem dla całej turystyki danego miasta. Oprócz tego, że kupując komunikację miejską czy chodząc do muzeum wspieramy bezpośrednio miasta, to zarabiają na tym także lokalne biura podróży, restauracje, hotele i wiele innych miejsc. Patrząc więc w dłuższej perspektywie jest to forma długoterminowej inwestycji.

infografika czemu warto promować miasto

Marketing miejsc – przykłady

Wyspy owcze

Kto by się spodziewał,że innowacyjnie przeprowadzony marketing terytorialny, miejsca zajmującego powierzchnię ponad dwa razy mniejszą niż Kraków, przyniesie tak olbrzymi sukces?

Google sheeps

Dziewicze zielone krajobrazy, przestrzeń i klify, z których widać rozciągająca się dookoła woda to słowa, które mogą doskonale opisać wygląd Wysp Owczych. Znajdujące się na morzu Norweskim pomiędzy Danią, Norwegią i Wielką Brytanią archipelag do niedawna pomijany w przewodnikach turystycznych czy w narzędziach Google. Zmiany nadeszły, jednak w 2016 roku, kiedy obywatele postanowili zawalczyć o swoją widoczność. Jako, że wyjątkowy krajobraz wysp nie był dostępny na mapach Google, do wykonania zdjęć i filmów wykorzystano owce, które potrafiły dostać się w każdy zakamarek wyspy. Cała akcja została udokumentowana i zwróciła uwagę samego Google’a, który umieścił na mapach własne filmy z miejsc, które owce omijały. O całej akcji zrobiło się tak głośno, że zabukowane zostały wszystkie noclegi.

Google wytłumacz się

Niestety zostali pominięci nie tylko na mapach, ale też w tłumaczu. Wcześniej udało im się zdobyć ich cel, więc czemu nie spróbować jeszcze raz? Bardzo rzadki i wyjątkowy język doczekał się specjalnej strony, gdzie po wpisaniu szukanego słowa wyświetla się ich interaktywne tłumaczenie wypowiadane przez osobę będącą ojczystym mówcą języka. Na stronie Faroe Islands Translate można zobaczyć subtelne podobieństwo z używanym powszechnie translatorem Google.

Świętujmy jak w Gruzji

Słyszeliście o nagrodach za bycie setnym, tysięcznym, milionowym klientem? Jak widać zespołowi, który opracowywał marketing terytorialny w Gruzji spodobał się ten pomysł. Chcieli oni ukazać swoje państwo, jako jedno z najbardziej przyjaznych dla podróżnych destynacji na świecie. Podróżnik będący sześcio milionowym turystą został przywitany i ugoszczony na naprawdę najwyższym poziomie. Atrakcje, takie jak eskorta z lotniska, obiad z premierem, wyselekcjonowana lista najważniejszych atrakcji Gruzji i pokaz tradycyjnego tańca gruzińskiego to tylko niektóre z wrażeń, jakie doświadczył Jasper Zwart. Rezultatem kampanii było zwiększenie się ilości turystów o jedną czwartą w stosunku do wcześniejszego sezonu. Chyba teraz każdy ma nadzieję, że dla 7 milionowego turysty też będzie czekać podobna niespodzianka.

Pogromcy stresu

Małe europejskie państwo na ogół niekojarzone z wymarzonym miejscem na spędzenie wakacji postanowiło wykorzystać swój naturalny urok. Dokładniej mówiąc, chodzi tutaj o ich przyrodę, która jak wiadomo dobrze wpływa na ludzką psychikę. Jak sprawdzić czy Estonia to rzeczywiście miejsce pełnego relaksu? Po pierwsze należy zbadać poziom stresu w największych miastach Europy specjalną kamerę, później wytworzyć środowisko odwzorowujące dźwięki oraz krajobraz państwa, a na samym końcu porównać wyniki. Uśmiech i szczęście widoczne na twarzach “badanych” przechodniów jest dowodem, że rzeczywiście Estonia ma pozytywny wpływ na człowieka.

Promocja miasta bez tego miasta?

Klasyczne piosenki i filmy potrafią przenieść nas w czasie do przeszłości. A czy mogą też przetransportować nas do wymarzonych lokalizacji? Oglądając bajeczne sceny, pełne kolorów i życia chcemy zacząć podróżować, aby odczuć to co czuli bohaterowie danych dzieł. Czy nie pragnęliście przechadzać się po ogrodzie pełnym winorośli, jak bohaterka “Pod słońcem Toskanii” lub przeżyć przygody pod wieżą Eiffel’a jak w filmie “O północy w Paryżu”.

I <3 NY

Znany każdemu wzór zaprojektowany w 1976 roku dla wypromowania Nowego Jorku stał się kultowym symbolem, kupić go można wszędzie, nawet jeśli nie jest się w Stanach Zjednoczonych. Jak tutaj działa promocja miasta? Nie jest to do końca zabieg planowany, ale poprzez filmy i seriale marzeniem podróżników jest spędzenia dnia podobnie, jak ich ulubione postacie. Oprócz zobaczenia Statuy Wolności i innych zabytków, turyści pragną przeżyć prawdziwie nowojorski dzień, jak bohaterowie Przyjaciół, Pogromców Duchów i Kiedy Harry poznał Sally. Spacery w Central Parku, mecz bejsbola, spacer po 5th Avenue i w końcu autentyczna pizza to prawdziwa lista doświadczeń, których oczekuje się po wizycie w tym mieście.

Jedziesz autobusem czy idziesz pieszo?

Modne buty niemieckiej marki oraz komunikacja miejska to nietypowy duet, który łączy się ze sobą dzięki Berlinowi. Akcja mająca na celu wypromowanie miasta i świętowanie dziewięćdziesiątej rocznicy założenia serwisu umożliwiającego transport postanowiła na nietypową formę świętowania. Razem z marką Adidas wydała limitowaną serię butów, które oprócz ich elitaryzmu, ponieważ wyprodukowano jedynie 5000 sztuk działa, jak roczny bilet na komunikację! Reakcje były jednoznaczne, dobry pomysł to dobre wyniki.

buty adidas i komunikacja miejska pokazują jak promować miastoŹródło: https://www.theillest.pl/adidas-eqt-support-93-17-berlin/

#visitpoland

Polska też może cieszyć się ciekawymi pomysłami zwiększającymi jej rozpoznawalność w świecie. W akcji, której celem była promocja miejsca, a dokładnie całej Polski udział wzięli międzynarodowi youtuberzy. Zaproszeni do Polski zostali Louis Cole, podróżnik znajdujący się na liście 10 najważniejszych influencerów z tej dziedziny, rodzeństwo Marko i Alex Ayling, Alan Estrada z Meksyku, hiszpański twórca Pau Clavero,Conner Sullivan, Christian LeBlanc oraz mieszkająca w Tokio Angela An. Patrząc na różnorodność odbiorców każdego z kanałów Polska może liczyć na rozgłos wśród milionów użytkowników. Każdy z Youtuberów odwiedza różne części Polski, próbuje tradycyjnej kuchni i zwiedza zabytki. Komentarze, jakie mieli o Polsce to na szczęście same pochlebstwa i mocne zaskoczenie. Kanał Vagabrothers zaważył, że nasz kraj może być jednym z najmniej docenianych celów podróży. Akcja Polskiej Organizacji Turystycznej kosztowała ponad pół miliona złotych, ale liczymy, że z czasem zauważymy, że turyści napływają z całego świata.

Czy promocja miejsc się opłaca?

Jeśli chcemy zyskać nowych konsumentów, dotacje i cały czas się rozwijać, warto najpierw zainwestować. Nie każdy spot reklamowy musi kosztować miliony złotych. Teraz wykorzystanie mediów społecznościowych i nowoczesne podejście do marketingu sprawia, że przy mniejszym budżecie można wiele zdziałać. Jeśli dany region będzie liczył na przybycie turystów miasto podejmie prace nad budową nowych parków, wyremontowaniem ulic czy wprowadzeniem nowych linii komunikacji miejskiej, a z tego mieszkańcy będą mogli cieszyć się cały rok. Miasto przyjazne dla turysty to zarazem miasto przyjazne mieszkańcom, prawda?

 


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *